Designup

Blog

  • მართვის საინფორმაციო სისტემის შემუშავება

    პროექტი „საქართველოს უსაფრთხო დედობის ინიციატივა“ (SMI) დააფინანსა აშშ-ს საერთაშორისო განვითარების სააგენტომ და განახორციელა ორგანიზაციამ „მართვის მეცნიერება ჯანდაცვისთვის“ (MSH) საერთაშორისო ფონდ „კურაციოსთან“, ჯანდაცვის შესაბამისი ტექნოლოგიის პოგრამასთან (PATH) და ემორის უნივერსიტეტთან თანამშრომლობით. პროექტი მიმდინარეობდა 2000 წლის სექტემბრიდან – 2003 წლის იანვრამდე.

    პროექტი ოთხი კომპონენტისგან შედგებოდა: მართვის და საინფორმაციო სისტემების განვითარება; საზოგადოების მობილიზაცია და პროვაიდერსა და კლიენტს შორის ურთიერთქმედება; დედათა და პერინატალური დახმარების კლინიკური პრაქტიკის გაუმჯობესება; სგგდ/ანემიის გავრცელების კვლევა.

    „უსაფრთხო დედობის ინიციატივის“ პროექტის ფარგლებში ამერიკელმა და ქართველმა ექსპერტებმა შეიმუშავეს ახალი პერინატალური მეთვალყურეობის სისტემა. სისტემა მიზნად ისახავდა უკიდურესად მნიშვნელოვანი მონაცემების მოპოვებას რეგიონულ (და ობიექტის) დონეზე გადაწყვეტილებების მისაღებად და საჭიროებებზე მორგებული გეგმის შესამუშავებლად, რაც ექსპერტების ვარაუდით მოსახლეობის სამედიცინო მომსახურების ხარისხის გამუმჯობესებას გამოიწვევდა. სისტემამ საშუალება მისცა გადაწყვეტილებების მიმღებ პირებს დაეფიქსირებინათ რეგიონში (რაიონში) მშობიარობის შემთხვევების უმრავლესობა.

  • უსაფრთხო დედობის ინიციატივა

    უსაფრთხო დედობის ინიციატივა
    პროექტი „საქართველოს უსაფრთხო დედობის ინიციატივა“ (SMI) (დაფიანსებული აშშ-ს საერთაშორისო განვითარების სააგენტოს მიერ) განახორციელეს ორგანიზაციებმა: „მართვის მეცნიერება ჯანდაცვისთვის“ (MSH) საერთაშორისო ფონდ „კურაციოსთან“, ჯანდაცვის შესაბამისი ტექნოლოგიის პოგრამასთან (PATH) და ემორის უნივერსიტეტთან თანამშრომლობით. პროექტი მიმდინარეობდა 2000 წლის სექტემბრიდან – 2003 წლის იანვრამდე.

    „საქართველოს უსაფრთხო დედობის ინიციატივა“ მიზნად ისახავდა დედათა და ბავშვთა ჯანმრთელობის გაუმჯობესებას საქართველოში, ინტეგრალური დედათა სამედიცინო და პერინატალური მომსახურების გაუმჯობესების საშუალებით. პროექტის ფარგლებში შეფასდა პერინატალური მოვლის ხარისხი და დაიწყო ქალთა სამედიცინო მომსახურების არსებული სისტემის განვითარების ხელშეწყობა. აღნიშნული მიზნად ისახავდა მუდმივი, ხარისხიანი და პაციენტზე ორიენტირებული მომსახურების მიწოდებას, აგრეთვე ქალების ინფორმირებას პერინატალური მოვლის მნიშვნელობაზე. პროექტის ფარგლებში საქმიანობა განხორციელდა რეგიონულ და ადგილობრივ დონეზე.

    აღნიშნული სტრატეგია მხარს უჭერდა შრომის, ჯანმრთელობის და სოციალური დაცვის სამინისტროს პირველადი ჯანდაცვის გაძლიერების პოლიტიკას.

    პროექტის მთავარი კომპონენტები:

    მართვის და საინფორმაციო სისტემების განვითარება;
    საზოგადოების მობილიზაცია და პროვაიდერსა და კლიენტს შორის ურთიერთქმედება;
    სფეროში კლინიკური პრაქტიკის გაძლიერება;
    სგგდ/ანემიის გავრცელების დონის კვლევა.
    ძირითადი მიღწევები:

    კლინიკური პრაქტიკის გაძლიერება

    პროექტმა „საქართველოს უსაფრთხო დედობის ინიციატივა“ ხელი შეუწყო დედათა სამედიცინო მომსახურების და პერინატალური მოვლის სფეროში კლინიკური პრაქტიკის ეროვნული გაიდლაინების შექმნას, რომლებიც ეხება პერინატალური მოვლის როგორც კლინიკურ ისე ორგანიზაციულ საკითხებს. დოკუმენტის შემუშავებაში ცხრა თვის მანძილზე მუშაობდა ოცდაცხრა წამყვანი ქართველი სპეციალისტი მეან-გინეკოლოგიის დარგში, პედიატრი და ჯანდაცვის მენეჯერი. სამუშაო ჯგუფს ეხმარებოდა ორი ამერიკელი ექსპერტი, რომლებიც ქართველ სპეციალისტებს უწევდნენ კონსულტაციებს და შესაბამისი ლიტერატურით უზრუნველყოფდნენ მათ. ერთობლივი შეთანხმებული მუშაობის შედეგად შემუშავდა საქართველოს რეალობას მორგებული, მტკიცებულებებზე დაფუძნებული გაიდლაინები, რომლებიც პერინატალური მოვლის ახალ ორგანიზაციულ სტრუქტურას ითვალისწინებს და გვთავაზობს საქმის მართვის კლინიკური პრაქტიკისადმი ახალ მიდგომას. აღნიშნული გაიდლაინები პრაქტიკულად გამოყენებადია და შეესაბამება საერთაშორისო სტანდარტებს.

    კლინიკური პრაქტიკის ეროვნული გაიდლაინების საფუძველზე, შემუშავდა ასევე ტრენინგის მასალა დედათა სამედიცინო მომსახურების და პერინატალური მოვლის სფეროში. ტრეინინგის მასალა მოიცავს სახლემძღვანელოებს, როგორც ტრენერებისთვის ისე ტრენინგის მონაწილეთათვის.

    ტრენინგის მიზანს წარმოადგენდა პირველადი ჯანდაცვის მომსახურების გამწევის ცოდნის ამაღლება და კლინიკური უნარების განვითარება (მათ შორის კვალიფიციური კონსულტაციის გაწევის შესაძლებლობა), რათა მათ შეძლონ გაათვითცნობიერონ მოქალაქეები დედათა და ბავშვთა ჯანმრთელობის დაცვის საკითხებზე.

    ტრეინინგის მასალების შემუშავებაში მონაწილეობდნენ სხვადასხვა სფეროს წარმომადგენელი ჩვიდმეტი ადგილობრივმი ექსპერტი (ზოგადი პრაქტიკოსები, მეანები, პედიატრები და კონსულტანტები). ექსპერტთა შედარებით მცირე ჯგუფი დაკავებული იყო უშუალოდ პროვაიდერების წვრთნით პროექტის განხორციელების ზონაში. ტრენინგის სამიზნე აუდიტორიას წარმოადგენდნენ: მეან-გინეკოლოგები, პედიატრები, თერაპევტები, ექთნები/მედიცინის დები. პროექტის ფარგლებში ტრენინგი გაიარა პირველადი ჯანდაცვის სისტემაში მომუშავე ასათმა პირმა.

    სგგდ/ანემიის გავრცელების დონის კვლევა

    კვლევის მიზნები:

    ხუთი კონკრეტული სქესობრივი გზით გადამდები დაავადების (სგგდ) და ანემიის გავრცელების დონის შეფასება სექსუალურად აქტიურ ქალებში, რომლებიც მაღალი რისკის ჯგუფს არ მიეკუთვნებიან;
    სგგდ-ს და ანემიის ტენდენციებზე და მათ გავლენაზე მონიტორინგისთვის აუცილებელი მონაცემების უზრუნველყოფა პრევენციის და კონტროლის პროგრამების შემუშავების მიზნით;
    ადგილობრივი ეპიდემიოლოგიური, ლაბორატორიული და კლინიკური გამოკვლევების ჩატარების ტექნიკური შესაძლებლობების გაზრდა.
    კვლევა ჩაატარა ადგილობრივმა ექსპერტთა ჯგუფმა. ჯგუფს დახმარება გაუწია დაავადებათა კონტროლის ცენტრის (CDC) კონსულტანტებმა. ლაბორატორიული ტესტები ჩატარდა საქართველოში არსებულ ლაბორატორიებში. მთლიანობაში გამოკვლეული იქნა ათასი ქალი.

    საბჭოთა კავშირის დაშლის შემდეგ საქართველომ მოიპოვა ძალიან მნიშვნელოვანი მონაცემები სგგდ-ს და ანემიის გავრცელების დონეზე ადამიანებში, რომლებიც მაღალი რისკის ჯგუფს არ მიეკუთვნებიან, რამაც ქვეყანას საშუალება მისცა კვლევის შედეგები კლინიკური პრაქტიკის რეკომენდაციების ჩამოსაყალიბებლად, პოლიტიკის შესამუშავებლად და კლინიკური პრაქტიკის/პროტოკოლის განსაახლებლად გამოეყენებინა.

    პროექტის „საქართველოს უსაფრთხო დედობის ინიციატივა“ ფარგლებში დიდი ყურადღება დაეთმო ჯანდაცვის სისტემის კომპონენტებს (დაფინანსება, უწყვეტი მომსახურება, სამუშაო ძალა, საზოგადოების მონაწილეობა და საზოგადოებრივი ჯანდაცვის ფუნქციები). პროექტის დასაწყისში განისაზღვრა მომსახურების მიწოდებაში არსებული ნაკლოვანებები და დაიგეგმა ქმედებები პრობლემის გადასაწყვეტად.

    პროექტის განხორციელების დროს, მენეჯმენტის მიდგომამ უზრუნველყო ეროვნული/ადგილობრივი ხელისუფლების, არასამთავრობო სექტორის, პროფესიონალური ჯგუფების და საზოგადოების შესაძლებლობების გაძლიერება. ქართველ და ამერიკელ ექსპერტებს შორის უწყვეტი დიალოგის საშუალებით შესაძლებელი გახდა საქართველოს რეალობაზე მორგებული წინადადებების შემუშავება და არა მზა გადაწყვეტილებების შემოთავაზება. აღნიშნულმა მიდგომამ უზრუნველყო ეროვნული პროდუქტის შექმნა, რომელიც იძლევა მდგრადობის გარანტიას და მისი სხვა სფეროებში გამოყენების საშუალებას.

    ზემოთ აღწერილი პროცესები მოითხოვდა პერსონალის დიდ ყურადღებას და ფინანსური რესურსების ფრთხილ მართვას. პროექტის ადგილობრივი მენეჯერების მუდმივი კონტროლის საშუალებით შესაძლებელი გახდა დასახული შედეგების მიღწევა.

  • საქართველოს პირველადი ჯანდაცვის განვითარების პროექტი, 2000-2003

    საქართველოს პირველადი ჯანდაცვის განვითარების პროექტი
    პროექტი დააფინანსა გაერთიანებული სამეფოს საერთაშორისო განვითარების დეპარტამენტმა (DFID) და განახორციელა ჯანდაცვის სექტორის განვითარების ინსტიტუტმა (IHSD) ლონდონის ჰიგიენის და ტროპიკული მედიცინის სკოლასთან, საერთაშორისო ფონდ „კურაციოსთან“, ეროვნული ჯანდაცვის მართვის ცენტრთან, და მსოფლიო ჯანდაცვის ორგანიზაციასთან თანამშრომლობით. პროექტი დაიწყო 2000 წლის მარტში და დასრულდა 2003 წელს.

    პროექტი მიზნად ისახავდა ქვეყანაში არსებული მძიმე სოციალური ფონის შემსუბუქების მიზნით, საქართველოს საზოგადოებრივი ჯანდაცვის სექტორის გაძლიერებას საოჯახო მედიცინის და თემის მოდელზე დაფუძნებული პირველადი ჯანდაცვის განვითარების საშუალებით. პროექტმა შექმნა საქართველოში პირველადი ჯანდაცვის ხელმისაწვდომი, ეფექტიანი და მდგრადი სისტემის დანერგვის საფუძველი, რაც საქართველოს მთავრობის პრიორიტეტს წარმოადგენდა.

    პროექტი მიზნად ისახავდა დაფინანსების სისტემების და საზოგადოების მონაწილეობის მოდელების განვითარებას პირველადი ჯანდაცვის მომსახურებაზე და აუცილებელ მედიკამენტებზე (კერძოდ ღარიბებისთვის, ხელმისაწვდომობის გაზრდის მიზნით). აღნიშნული პროექტი ხელს უწყობდა საქართველოს მთავრობის ინიციატივებს ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის სფეროში.

    საქართველოს პირველადი ჯანდაცვის განვითარების პროექტი, პირველადი სამედიცინო მომსახურების სფეროში, განხორციელდა შრომის, ჯანმრთელობის და სოციალური დაცვის სამინისტროსა და მსოფლიო ბანკის წარმომადგენლებთან მჭიდრო თანამშრომლობით.

    პროექტი მიზნად ისახავდა საქართველოს მთავრობისთვის დახმარების გაწევას პირველადი ჯანდაცვის ახალი მდგრადი მოდელის ჩამოყალიბებაში და განხორციელებაში, რათა გაეუმჯობესებინა ჯანდაცვის მომსახურების ხარისხი და მასზე ხელმისაწვდომობა ყველა სახის შემოსავლის მქონე მოქალაქისათვის. აღნიშნული ხელს შეუწყობდა პროექტის მიზნების განხორციელებას, ე.ი. საქართველოს დაბალ შემოსავლიანი მოსახლეობის ჯანმრთელობის მდგომარეობის გაუმჯობესებას.

    პროექტის ფარგლებში, საქართველოს მთავრობას, შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის სამინისტროს და ქ.თბილისის მუნიციპალიტეტის ჯანდაცვის დეპარტამენტს გაეწია ტექნიკური დახმარება. ექსპერტებმა მათ გაუზიარეს ცოდნა იმის შესახებ, თუ როგორ უნდა მოხდეს ახალი მოდელის დანერგვა, ადამიანური რესურსების წვრთნა, ეკონომიკური და სოციალურ შეფასებების გაკეთება მიღებული გამოცდილების ეროვნული ჯანდაცვის სისტემის განვითარების პროცესში გამოსაყენებლად. პროექტის მთავარი ბენეფიციარი იყოს საქართველოს მოქალაქე, რომელიც იღებდა, ან სურდა მიეღო პირველადი ჯანდაცვის მომსახურება, მაგრამ არსებული ფინანსური ბარიერების გამო მათზე ხელი არ მიუწვდებოდა.

    გაერთიანებული სამეფოს საერთაშორისო განვითარების დეპარტამენტმა საქართველოში პირველადი ჯანდაცვის განვითარების პროექტის განხორციელება 1997 წლიდან დაიწყო. ორ წლიანი პროექტის (რომელიც 1999 წლის აგვისტოში დასრულად) ფარგლებში, თბილისში საოჯახო მედიცინის სპეციალისტების მომზადების მიზნით, დეპარტამენტი თანამშრომლობდა ეროვნული ჯანდაცვის განვითარების ცენტრთან. 1999 წელს პროექტის შედეგების განხილვისას გამოიკვეთა, რომ პროექტი განხორციელდა წარმატებით.

    პროექტის მთავარ მიღწევად მიიჩნევა:

    ეროვნული ჯანდაცვის მართვის ცენტრის შესაძლებლობების განვითარება ოჯახის ექიმების მომზადების სფეროში;
    საოჯახო მედიცინის სპეციალისტის, როგორც სამართლებრივად აღიარებული პროფესიის შემოტანა;
    ოჯახის ექიმების ტრენინგის მასალების და პროგრამის შემუშავება;
    ლიცენზირების და აკრედიტაციის სისტემის შექმნა საოჯახო მედიცინის სფეციალისტების ტრენინგებისთვის და ოჯახის ექიმებისთვის.
    ერთიანი მიდგომის უზრუნველსაყოფად და ჯანდაცვის სისტემის დაფინანსების შესაძლებლობების გამოვლენის მიზნით, პროექტის წარმომადგენლები მჭიდროდ თანამშრომლობდნენ მსოფლიო ბანკთან. პროექტის ფარგლებში აგრეთვე მოხდა პირველადი ჯანდაცვის გუნდის შემდგომი წვრთნა, განვითარება და გაძლიერება თბილისში საოჯახო მედიცინის სფეროში ტრენინგის ეროვნული ცენტრის ჩამოყალიბების და იმერეთსა და ქართლში რეგიონული ცენტრების შექმნის საშუალებით. აღნიშნული რეგიონები შეირჩა საქართველოს მთავრობასთან მოლაპარაკებების შედეგად და სიღარიბის დონის განსაზღვრის საფუძველზე. გარდა ამისა, გათვალისწინებულ იქნა ისეთი ფაქტორები, როგორებიცაა: გაერთიანებული სამეფოს საერთაშორისო განვითარების დეპარტამენტის პროექტების არსებობა (მაგალითად, მმართველობის გაუმჯობესების პროექტი) და დონორების საქმიანობა (“მედიცინა საზღვრებს გარეშე”, აშშ-ს საერთაშორისო განვითარების სააგენტო).

    პროექტის მიერ საუკეთესო პრაქტიკის მაგალითები აღებულ იქნა გაერთიანებული სამეფოს საერთაშორისო განვითარების დეპარტამენტის პროექტებიდან საქართველოში, ალბანეთში, ყაზახეთსა და რუსეთში.

    პროექტს მართავდა ჯანდაცვის სექტორის განვითარების ინსტიტუტი (დიდი ბრიტანეთი). გარდა ამისა პროექტის მართვას ახორციელებდა კომიტეტი, რომელიც დაკომპლექტებული იყო შრომის, ჯანმრთელობის და სოციალური დაცვის სამინისტროს, ფინანსთა სამინისტროს, საქართველოს საოჯახო მედიცინის ასოციაციის, საქართველოს მედდათა ასოციაციის და სხვა ორგანიზაციების წამყვანი ოფიციალური პირებით.

  • Safe Motherhood Initiative

    Safe Motherhood InitiativeSafe Motherhood Initiative
    Georgia Safe Motherhood Initiative (SMI) project was funded by U.S. Agency for International Development (USAID) and implemented by Management Sciences for Health (MSH) in partnership with Curatio International Foundation, Program for Appropriate Technology (PATH), and Emory University. The duration of the project was September 2000 – January 2003.

    The purpose of the SMI activity was to improve maternal and infant health in Georgia through strengthening of integrated maternal and perinatal health services. The project assessed the quality of perinatal services provided and began to support the transformation of the existing system of women’s care into a more integrated and effective one. This had to result in the delivery of continuous, high quality, and patient oriented services, and in increased women’s awareness of the importance of perinatal care for themselves and their child’s health. The project directed its activities toward the regional and local level. This strategy fully supported the Ministry of Labour, Health and Social Protection policy of strengthening primary health care.

    Main components of the project:

    Management and information system development;
    Community Mobilization and Provider-Client Interactions;
    Enhancement of maternal and perinatal clinical performance;
    STD/Anemia Prevalence Study
    Major Achievements:

    Enhancement of maternal and perinatal clinical performance

    SMI project supported development of the National Maternal and Perinatal Clinical Guidelines, which addressed clinical, as well as organizational issues of perinatal services. Twenty nine leading Georgian specialists in the field of Obstetrics/Gynecology, Pediatrics, and Health Care Managers worked over the course of nine months to produce this document. This team was supported by two US experts, who provided comments and valuable literature. Significant time and resources were devoted by the project to consensus building efforts that helped to inspire the thinking of national level experts and program managers to develop and agree on guidelines that call for new organization of perinatal services and that propose new approaches in clinical aspects of case management. The Guidelines were tailored to the Georgian reality, and they were evidence-based and, where applicable, comparable to International standards. The training materials were developed based on Maternal and Perinatal Clinical Guidelines. The package contains manuals both, for trainees and trainers. The training was designed to upgrade the knowledge and clinical skills of the Primary Health Care providers, including their acquisition of counseling skills in order to educate their clients on defined topics of Maternal/Infant health and care. Seventeen National experts from diverse fields (General Practitioners, Obstetricians, Pediatricians, and Counselors) worked on the development of the clinical training materials. A smaller number of experts was involved in actual provider training process in the project targeted areas. The target audience for the training was Obstetricians/Gynecologists, Pediatricians, Internists, Nurse/Midwifes. A total of hundred and ten members of the Primary Heath Care providing system benefited from this effort.

    STD/Anemia prevalence study

    Objectives of the study were:

    Estimate the prevalence rates of five specific STDs and anemia in non-high risk sexually active women;
    Provide essential data for monitoring trends and impact of STDs and anemia in order to carry out adequate policy development for the prevention and control programs;
    Strengthen technical capacity of local epidemiological, laboratory, and clinical based study investigators.
    The study was conducted by the local experts group, with technical support from CDC consultants. Laboratory tests were performed by local laboratories in Georgia. A total of thousand women were investigated.

    First time since its independence (in 1991), Georgia obtained invaluable data on prevalence rates of STDs and anemia among non-high risk population, which enabled the country to consider the results of the research for the purpose of creating clinical guidelines, formulating policy, and updating clinical practice/protocol.

    The SMI for Georgia paid significant attention to the health system components (financing, continuity of care, the workforce, community participation, and public health functions). From the beginning of the project, service deficiencies were identified and activities were planned for their resolution.

    During the project implementation stage, the management approach ensured the empowerment of national/local governments, NGOs, professional groups, and communities. Continuing dialogue between the Georgian and US experts helped to tailor technical inputs to the specific needs of Georgians, rather than proposing ready-made solutions. The latter approach assured national ownership of the program results, which could serve as a guarantee for sustainability and replication to other areas.

    The processes described above required significant staff attention and careful management of financial resources. Continuous on- the- ground presence of local project management helped ensure the attainment of the intended results.

  • Georgia Primary Health Care Development Project, 2000-2003

    The project was funded by UK Department for International Development (DFID) and implemented by Institute for Health Sector Development (IHSD) in partnership with London School of Hygiene and Tropical Medicine (LSHTM), Curatio International Foundation (CIF), National Health Management Center (NHMC), and the World Health Organization (WHO). The project began in March 2000 and was completed in 2003.

    This project was designed to strengthen the ability of the public health system in Georgia to respond to widespread poverty in the country through development of primary health care based on family medicine and community health model. The project formed the basis for introduction of an accessible, effective, and sustainable primary care system for Georgia, a priority for the Government of Georgia (GoG). The project also intended to develop financing systems and models of community participation to improve access to the primary care services and essential drugs for the population and, in particular, for the poor. The Project supported the GoG initiatives in the sector.

    This DFID project was designed as precursor to the World Bank’s forthcoming Health Project in primary care. It had been designed in close collaboration with the Georgian Ministry of Labor, Health, and Social Affairs (MoLHSA) and World Bank representatives. The project’s purpose was to help the GoG to develop and implement a sustainable new model of primary health care through family medicine to improve the quality, access, and participation for persons at all levels of income. This would contribute to the project goal, which was to improve the health status of the low-income population of Georgia.

    The Project provided technical assistance and knowledge to the GoG, the MoLHSA and Tbilisi Municipality Health Department on how to implement the new models, train human resources, and undertake economic and social assessments and evaluations to incorporate these experiences to the national health system development process. Key beneficiaries were the people of Georgia who used, or were expected to use, the primary care services, but are currently unable to access them due to the existing financial barriers.

    DFID began to support primary health care development in Georgia in 1997. The two-year project (which ended in August 1999) worked with the National Health Management Center (NHMC) in Tbilisi to develop the capacity of the country to train Family Medicine Specialists (FM). The end of project review in July 1999 concluded that the project was successful. Key achievements of the project included:

    Establishment of the capacity of NHMC to train FM physicians;
    Establishment of FM as a legally recognized specialty;
    Development of training materials and curriculum for training FM physicians;
    Establishment of a licensing and accreditation system for FM training and for FM physicians.
    The Project helped to develop PHC through FM by implementing a new model of financing and provision in the four FM demonstration sites, evaluating the experience and the financial sustainability to enable a national roll out of the model through the World Bank second health project.

    The Project worked closely with the World Bank to ensure a comprehensive and a holistic approach to exploring options for financing health system. Other inputs included further training, development, and strengthening of PHC team through establishment of the national FM training center in Tbilisi and regional centers in Imereti and Kartli. These regions were selected following discussions with the GoG and assessment of poverty levels in particular regions. Additionally, factors such as the presence of related DFID projects (such as good governance projects) and complementary donor activities (MSF, USAID) were taken into account.

    The project drew on lessons of best practice from DFID primary care projects in Georgia, Albania, Kazakhstan, Uzbekistan, and Russia.

    The implementation was managed by a UK-based agency Institute for Health Sector Development (IHSD). In addition, there was an in-country implementation committee to steer the Project. This consisted of high-level representatives from the MoLHSA, Ministry of Finance, NHMC, TMHD, Georgian Association of FM, and Georgian Association of Nursing.

  • Health Reform and Hospital Financing in Georgia

    The publication aims to analyze hospital financing and delivery of inpatient services, financial requirements of the hospitals, and their ability to meet these determinant requirements. There were different types of methods used during this work. By means of standardized questionnaire data on financial performance of 41 hospitals were collected. Patient survey, group discussions with hospital administrators, and interviews with policy-makers were also used. As a result it appeared that thirty-three hospitals were unable to recover full costs, and 29 were unable to recover full costs excluding capital consumption cost. Medium-sized hospitals recovered only 63.5% of full costs. They employed salary equalization policies, which increased the share of fixed costs, perpetuated the oversupply of medical personnel, and yielded low pays. Hospitals charged in excess of their officially accounted costs but, and due to the low collection rates, cost recovery rates were below the officially accounted costs (87.6%).In conclusion it can be said that low official reimbursement rates and patient unawareness of official hospital costs creates conducive environment for shifting major turnover of the real hospital costs to the patients, resulting in illegal patients charging.

    Authors:Avtandil Jorbenadze, Akaki Zoidze, David Gzirirshvili, George Gotsadze.

    Read the full version.

  • Reform strategies in Georgia and their impact on health care provision in rural areas: evidence from a household survey

    This paper aims to contribute to the assessment of the impact of health sector reforms in Georgia. It mainly focuses on changes in the patterns of health services utilization in rural areas of the country as a function of implemented changes in healthcare financing on a primary health care (PHC) level. Our findings are based on a household survey, which was carried out during summer 2002. Conclusions derived from the findings could be of interest to policy makers in transitional countries. The paper argues that health financing reforms on the PHC level initiated by the Government of Georgia, aimed at decreasing financial access barriers for the population in the countryside have rendered initial positive results and improved access to essential PHC services. However, to sustain and enhance this attainments the government should ensure equity, improve the targeting mechanisms for the indigent population and mobilize additional public and private funds for financing primary care in the country. Read further.

  • Health Research for a Responsive Healthcare System in Georgia

    The project was funded by the Rockefeller Foundation and implemented by Curatio International Foundation (CIF) in collaboration with National Health Management Center of Georgia (NHMC), Tbilisi State Medical University, Department of Public Health and Management of Georgia (DPHM), London School of Hygiene and Tropical Medicine (LSHTM), United Kingdom. The project started in December 2000 and lasted for 30 months.

    In summer 2000, CIF responded to the Call for Proposals announced by the Rockefeller Foundation under the worldwide initiative entitled “Stimulating Health Research in Developing Countries by Improving the Enabling Environment.” The Award Selection Committee received 542 proposals from 83 countries. After a lengthy and comprehensive selection process, only 10 proposals were selected and awarded grants. One of them was a proposal submitted by CIF. CIF became the only organization from Europe to receive an award. This proposal was ranked the highest among 54 proposals from 20 European countries.

    The project titled “Health Research for a Responsive Healthcare System in Georgia” was designed in accordance with the National Health Policy document of Georgia, which was adopted by the government in 1999 and presented at the donor coordination meeting held at WHO EURO in Copenhagen later in the same year. Article 4.12.3 of National Health Policy emphasizes the need for developing and strengthening health research in the country, in order to provide scientific evidence for making appropriate policy choices.

    The project was the first step toward implementing this part of the National Health Policy and stood in accordance with the strategic plan for implementation of the new health policy. In order to establish and develop the Healthcare System in the country, which was responsive to the Georgian population’s needs and assure equity to every citizen, it became imperative for Georgia to base policy decisions on evidence obtained through quality research. The goal of the project was to strengthen the link between research and policy choices through collaboration among different institutions and governmental agencies. The guiding principle in achieving this goal was equity-oriented health research, which provided necessary evidence and advocated for the policy choices aimed at achieving equity for the
    population and helped alleviate the widening gap between the rich and the poor of the country.

    The approach of the project directly related to the spirit of the award. It helped Georgia to develop a national research agenda, institutionalized NHRC, strengthened the national research capacity through diverse collaboration with different institutions in the country and with outside expertise. This approach not only created the opportunity for government and nongovernmental institutions to help solve the pending problems in the national health sector, but also to develop the capacity for future.

    The National Health Research Agenda (NHRA) became the guiding document in the coming years not only for the proposed project implementation, but also for the country itself, and formed a part of the National Health Policy implementation process. NHRA concentrated on research topics that addressed the following areas:

    Assuring equity of access to healthcare, including evaluating access to health services by different income groups in the country and considering geographical, financial, and cultural aspects;
    Responsiveness of the existing health system to population’s needs, including studying health systems, population’s health needs, knowledge, attitude, practice, etc.
    The project carried out a number of research projects covering priority topics identified in the NHRA. Results were made available for policy-making and policy-advocating purposes. The project issued Request for Proposals (RFP) and awarded up to 10 small grants to researchers. Research topics were concurrent to the spirit of the Awards and were NOT aimed at supporting research projects in specific areas of health (e.g. biomedical, clinical, operational, epidemiological etc). It was expected that each small grant should concentrate on a specific topic (e.g. equity in access; responsiveness of system to population’s need; priority health needs, etc.). As a result of this activity, diverse aspects of the Georgian Health Sector were researched. It allowed the project to advocate various policy issues with the government during the completion stage and contributed to constructive dialogue between the government and scientific community based on the evidence derived through research.

  • ჯანდაცვის სფეროს კვლევა საქართველოში საზოგადოების საჭიროებებზე მორგებული ჯანდაცვის სისტემის ჩამოყალიბების მიზნით

    ჯანდაცვის სფეროს კვლევა საქრთველოში საზოგადოების საჭიროებებზე მორგებული ჯანდაცვის სისტემის ჩამოყალიბების მიზნით
    პროექტი დააფინანსა როკფელერის ფონდმა და განახორციელა საერთაშორისო ფონდმა „კურაციომ“ საქართველოს ჯანდაცვის მართვის ცენტრთან, თბილისის სამედიცინო უნივერსიტეტთან, საქართველოს საზოგადეობრივი ჯანდაცვის და მართვის დეპარტამენტთან, ლონდონის ჰიგიენის და ტროპიკული მედიცინის სკოლასთან (გაერთიანებული სამეფო) თანამშრომლობით.პროექტი 2000 წლის დეკემბერში დაიწყო და 30 თვის მანძილზე გრძელდებოდა.

    2000 წლის ზაფხულში, საერთაშორისო ფონდმა „კურაციომ“ მოანაწილეობა მიიღო როკფელერის ფონდის მიერ გამოცხადებულ გლობალურ კონკურსში „ჯანდაცვის სფეროში კვლევების სტიმულირება განვითარებად ქვეყნებში გარემოს გაუმჯობესების და გაძლიერების საშუალებით“. შესარჩევმა კომიტეტმა 83 ქვეყნიდან 542 პროექტი მიიღო. ხანგრძლივი და საფუძვლიანი შერჩევის პროცესის შედეგად, შეირჩა მხოლოდ 10 პროექტი, რომლებსაც გრანტი გადაეცა. ერთ-ერთი ამ პროექტთაგანი საერთაშორისო ფონდ „კურაციოს“ მიერ იყო წარდგენილი. საერთაშორისო ფონდი „კურაციო“ ერთადერთი ორგანიზაცია იყო ევროპიდან, რომელმაც გრანტი მიიღო. მისმა პროექტმა უმაღლესი შეფასება მიიღო 20 ევროპული ქვეყნიდან წარდგენილ 54 პროექტს შორის.

    პროექტი „ჯანდაცვის სფეროს კვლევა საქრთველოში საზოგადოების საჭიროებებზე მორგებული ჯანდაცვის სისტემის ჩამოყალიბების მიზნით” შემუშავებული იქნა საქრთველოს ეროვნული ჯანდაცვის პოლიტიკის დოკუმენტის შესაბამისად, რომელიც მთავრობამ 1999 წელს დაამტკიცა და წარუდგინა დონორთა საკოორდინაციო შეხვედრას. აღნიშნული შეხვედრა გაიმართა კოპენჰაგენში, მსოფლიო ჯანდაცვის ორგანიზაციის ევროპის ოფისში, მოგვიანებით. იმავე წელს. ეროვნული ჯანდაცვის პოლიტიკის 4.12.3 მუხლი ხაზს უსვამს ქვეყანაში ჯანმრთელობის სფეროში კვლევების ჩატარების ხელშეწყობის აუცილებლობას შესაბამისი პოლიტიკის შემუშავების მიზნით მტკიცებულებების უზრუნველსაყოფად.პროექტი წარმოადგენდა ეროვნული ჯანდაცვის პოლიტიკის ამ ნაწილის განხორციელების მიმართულებით გადადგმულ პირველ ნაბიჯს და ახალი ჯანდაცვის პოლიტიკის სტრატეგიულ გეგმას შეესაბამებოდა.

    იმისათვის, რომ ქვეყანაში განვითარდეს ისეთი ჯანდაცვის სისტემა, რომელიც პასუხობს საქართველოს მოსახლეობის მოთხოვნებს და ყველა მოქალაქისთვის თანაბარ ხელმისაწვდომობას უზრუნველყოფს, საქართველოსთვის უკიდურესად მნიშვნელოვანია ჯანდაცვის პოლიტიკა დაფუძნებული იყოს ხარისხიანი კვლევების შედეგად მოპოვებულ მტკიცებულებაზე.პროექტის მიზანი იყო გაეძლიერებინა კვლევასა და ჯანდაცვის პოლიტიკასთან დაკავშირებით მიღებულ გადაწყვეტილებებს შორის კავშირი სხვადასხვა ორგანიზაციებთან და სამთავრობო ორგანოებთან თანამშრომლობის გზით. ამ მიზნის მიღწევის სახელმძღვანელო პრინციპი იყო თანასწორობაზე ორიენტირებული ჯანდაცვის კვლევა, რომელიც უზრუნველყოფდა აუცილებელ მტკიცებულებას.თავის მხრივ აღნიშნული მტკიცებულების საფუძველზე შესაძლებელი გახდა ისეთი გადაწყვეტილებების მიღება, რომელმაც მოსახლეობისთვის ჯანდაცვაზე თანაბარ ხელმისაწვდომობასა და ქვეყანაში მდიდრებსა და ღარიბებს შორის მზარდი სხვაობის შემცირებას შეუწყო ხელი.

    პროექტი ზუსტად პასუხობდა გრანტის მიზნებს. მისი საშუალებით შესაძლებელი გახდა საქართველოში კვლევების ეროვნული გეგმის შემუშავება, ასევე გაძლიერდა ამ სფეროში კვლევის ჩატარების შესაძლებლობები ქვეყნის მრავალ ორგანიზაციასთან მრავალმხრივი თანამშრომლობის და უცხოელი ექსპერტების მიერ გაზიარებული გამოცდილების საშუალებით. ასეთმა მიდგომამ ხელი შეუწყო სამთავრობო და არასამთავრობო ორგანიზაციების შესაძლებლობების გაზრდას მოაგვარონ ჯანდაცვის სექტორის არამარტო არსებული პრობლემები, არამედ ის პრობლემები, რომლებიც მომავალში შეიძლება წამოიჭრას. ჯანდაცვის კვლევის ეროვნული გეგმა (NHRA) მომავალი წლების სახელმძღვანელო დოკუმენტად იქცა მთლიანად ქვეყნისთვის და არა მარტო შემოთავაზებული პროექტის განსახორციელებლად. იგი ჯანდაცვის ეროვნული პოლიტიკის კომპონენტი გახდა.

    ჯანდაცვის კვლევის ეროვნულ გეგმაში ყურადღება გამახვილებულია შემდეგი სფეროების კვლევაზე:
    • ჯანდაცვის მომსახურებაზე თანაბარი ხელმისაწვდომობის უზრუნველყოფა, ქვეყნის მოსახლეობის განსხვავებული შემოსავლის მქონე ჯგუფების მიერ ჯანდაცვის მომსახურებაზე ხელმისაწვდომობის შეფასების ჩათვლით და გეოგრაფიული, ფინანსური და კულტურული ასპექტების გათვალისწინებით;
    • ჯანდაცვის სისტემის საზოგადოების საჭიროებებზე მორგებულობა, ჯანდაცვის სისტემის, მოსახლეობის ჯანდაცვის საჭიროებების, მათი ცოდნის, დამოკიდებულების და არსებული პრაქტიკის შესწავლის ჩათვლით.

    პროექტის ფარგლებში განხორციელდა მთელი რიგი კვლევითი პროექტები, ჯანდაცვის სფეროს კვლევის ეროვნული გეგმით გათვალისწინებულ პრიორიტეტულ სფეროებში. გამოცხადდა კონკურსი და მკვლევარებზე გაიცა 10-მდე მცირე გრანტი. კვლევის საკითხები გრანტის მიზნებს პასუხობდა. ისინი არ ისახავდნენ მიზნად კვლევითი პროექტების მხარდაჭერას ჯანდაცვის კონკრეტულ სფეროებში (მაგ.: ბიოსამედიცინო, კლინიკური, ოპერაციული, ეპიდემიოლოგიური და ა.შ.). თითოეულ მცირე საგრანტო პროექტს კონკრეტულ საკითხზე უნდა გაემახვილებინა ყურადღება (მაგ.: თანაბარი ხელმისაწვდომობა; ჯანდაცვის სისტემის უნარი დააკმაყოფილოს მოსახლეობის მოთხოვნები; ჯანმრთელობასთან დაკავშირებული პრიორიტეტული პრობლემები და ა.შ.).

    აღნიშნული ქმედებების შედეგად შესაძლებელი გახდა საქართველოს ჯანდაცვის სექტორის მრავალი ასპექტის გამოკვლევა. კვლევის ბოლო ეტაპზე ხელისუფლებას რეკომენდაციები გაეწია ჯანდაცვის პოლიტიკის საკითხებზე. პროექტმა ხელი შეუწყო ხელისუფლებასა და სამეცნიერო საზოგადოებას შორის კონსტრუქციულ დიალოგს, რომელიც კვლევის შედეგად მოპოვებულ მტკიცებულებას ეფუძნებოდა.

  • Health Research for a Responsive Healthcare System in Georgia

    The project was funded by the Rockefeller Foundation and implemented by Curatio International Foundation (CIF) in collaboration with National Health Management Center of Georgia (NHMC), Tbilisi State Medical University, Department of Public Health and Management of Georgia (DPHM), London School of Hygiene and Tropical Medicine (LSHTM), United Kingdom. The project started in December 2000 and lasted for 30 months.

    In summer 2000, CIF responded to the Call for Proposals announced by the Rockefeller Foundation under the worldwide initiative entitled “Stimulating Health Research in Developing Countries by Improving the Enabling Environment.” The Award Selection Committee received 542 proposals from 83 countries. After a lengthy and comprehensive selection process, only 10 proposals were selected and awarded grants. One of them was a proposal submitted by CIF. CIF became the only organization from Europe to receive an award. This proposal was ranked the highest among 54 proposals from 20 European countries.

    The project titled “Health Research for a Responsive Healthcare System in Georgia” was designed in accordance with the National Health Policy document of Georgia, which was adopted by the government in 1999 and presented at the donor coordination meeting held at WHO EURO in Copenhagen later in the same year. Article 4.12.3 of National Health Policy emphasizes the need for developing and strengthening health research in the country, in order to provide scientific evidence for making appropriate policy choices.

    The project was the first step toward implementing this part of the National Health Policy and stood in accordance with the strategic plan for implementation of the new health policy. In order to establish and develop the Healthcare System in the country, which was responsive to the Georgian population’s needs and assure equity to every citizen, it became imperative for Georgia to base policy decisions on evidence obtained through quality research. The goal of the project was to strengthen the link between research and policy choices through collaboration among different institutions and governmental agencies. The guiding principle in achieving this goal was equity-oriented health research, which provided necessary evidence and advocated for the policy choices aimed at achieving equity for the
    population and helped alleviate the widening gap between the rich and the poor of the country.

    The approach of the project directly related to the spirit of the award. It helped Georgia to develop a national research agenda, institutionalized NHRC, strengthened the national research capacity through diverse collaboration with different institutions in the country and with outside expertise. This approach not only created the opportunity for government and nongovernmental institutions to help solve the pending problems in the national health sector, but also to develop the capacity for future.

    The National Health Research Agenda (NHRA) became the guiding document in the coming years not only for the proposed project implementation, but also for the country itself, and formed a part of the National Health Policy implementation process. NHRA concentrated on research topics that addressed the following areas:

    Assuring equity of access to healthcare, including evaluating access to health services by different income groups in the country and considering geographical, financial, and cultural aspects;
    Responsiveness of the existing health system to population’s needs, including studying health systems, population’s health needs, knowledge, attitude, practice, etc.
    The project carried out a number of research projects covering priority topics identified in the NHRA. Results were made available for policy-making and policy-advocating purposes. The project issued Request for Proposals (RFP) and awarded up to 10 small grants to researchers. Research topics were concurrent to the spirit of the Awards and were NOT aimed at supporting research projects in specific areas of health (e.g. biomedical, clinical, operational, epidemiological etc). It was expected that each small grant should concentrate on a specific topic (e.g. equity in access; responsiveness of system to population’s need; priority health needs, etc.). As a result of this activity, diverse aspects of the Georgian Health Sector were researched. It allowed the project to advocate various policy issues with the government during the completion stage and contributed to constructive dialogue between the government and scientific community based on the evidence derived through research.